Werken vanuit de bedoeling
Waarom een samenwerkingsconvenant?
Gemeenten, schoolbesturen en scholen werken samen om kinderen een sterke basis voor hun toekomst in Nederland mee te geven, zodat zij maximale kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelingen. Hett samenwerkingsconvenant is een uiting om deze samenwerking nader te beschrijven.
Hoe doen we dat?
Binnen het Samenwerkingsconvenant werkt men vanuit de volgende uitgangspunten:
- Het onderwijs neemt de behoeften van het kind als uitgangspunt en zorgt voor een ononderbroken, brede ontwikkeling;
- Integreren in het Nederlandse onderwijs vraagt om een flexibel integratiemodel en vergt aandacht. Kinderen hebben gemiddeld vier jaar nodig om op hetzelfde niveau als hun Nederlandse leeftijdsgenoten te komen (voor oudere kinderen geldt vier tot vijf jaar, voor jongere kinderen kan dit mogelijk sneller). Aandacht en inspanning van betrokkenen wordt in deze periode veronderstelt.
- Integratie komt van twee kanten: je welkom voelen in een nieuwe groep helpt om mee te doen. Betrokkenen zorgen voor een veilige, prettige (leer)omgeving waarin kinderen goed kunnen integreren;
- Ieder kind is anders en deze verschillen zien we als een verrijking van de leeromgeving, waardoor kinderen nog meer van elkaar kunnen leren;
- Integratie gebeurt in en buiten school. Naast het bieden van goed onderwijs is ook toegang tot overheidssystemen, gezondheidszorg, sport (waaronder zwemles) en culturele voorzieningen voor ieder kind van groot belang. De gemeente en alle betrokken organisaties zetten zich samen in voor een goede integratie voor het kind en het hele gezin binnen de school en rondom de thuiscontext van het kind.
- Betrokkenen met diverse deskundigheden zorgen samen voor optimale ontwikkeling. Teamwerk in de school vormt de basis van een goede aanpak op school en kan aangevuld worden met expertise van externen, zoals de Taalschool en het Samenwerkingsverband (PO&VO 2203). Teamwerk op gemeentelijk niveau vormt de basis van een goede aanpak voor ieder integrerend gezin.
Met behulp van deze uitgangspunten krijgt ieder kind op de Taalschool een eerste basis van de Nederlandse taal en cultuur aangeleerd. De daaropvolgende jaren bouwt het regulier en gespecialiseerd onderwijs verder aan deze basis en de integratie.
Wat doen we?
Taalschool Meppel streeft ernaar ieder kind binnen drie maanden een volledig onderwijsaanbod te bieden dat structureel en kwalitatief goed is. Dit aanbod is vanuit de kernwaarden ‘veiligheid & vertrouwen, verbinding en verrijking’.
Taalschool Meppel fungeert als expertisecentrum (mits middelen beschikbaar zijn vanuit de betreffende gemeente) om reguliere basisscholen te ondersteunen bij het bieden van een goede basisondersteuning voor NT2-kinderen, waarbij zij passend onderwijsaanbod en -begeleiding geven.